MARKETING
IN THEORIE EN IN DE PRAKTIJK, DEEL2
Weet
wat uw klanten bezig houdt. Spreek de taal van uw afnemers. Streef naar een
partnerrelatie en werk waar mogelijk met uw klanten samen. Maar vergeet nooit
dat u de leverancier bent en dat uw klant op u en op uwe expertise vertrouwt om
een stap verder te komen. Plan uw activiteiten ten behoeve van externe
profilering zorgvuldig en houd zo mogelijk aan deze planning vast. Zorg voor
een goede voorbereiding en begin daar tijdig mee. Zorg er in uw marketing plan
ook voor dat waar mogelijk de effecten van uw acties wordt gemeten. Alleen dan
kunt u uw eigen activiteiten en het succes ervan optimaliseren. Zorg voor
een consistente, professionele, aantrekkelijke én functionele vormgeving van al
uw uitingen. Vorm staat ten dienste van de inhoud en functie. Maak uw boodschap
duidelijk en herkenbaar en zorg voor de juiste uitstraling van uitingen, op
alle beschikbare media. Neem als algemeen manager zelf ook uw
verantwoordelijkheid voor externe profilering. Het is úw organisatie. Ú kent uw
afnemers het beste. U bent verantwoordelijk voor de propositie van uw
organisatie. Neem uw strategische verantwoordelijkheid en benut de expertise
van uw marketeer. Samen maakt u het succes van uw organisatie! Vooral de
laatste tip is belangrijk. Delegeer taken. Delegeer geen verantwoordelijkheden
aangaande strategische marketing. Het succes van uw organisatie begint bij
marketing. Zonder marketing heeft u onvodoende inzicht in de markt. Zonder
marketing kent de markt uw organisatie onvoldoende.
Het
is vaak beweerd en hier en daar ook bewezen: consumenten zijn in zekere zin
dieren die op hun instinct af gaan. Zintuiglijke reacties spelen een veel
grotere rol in aankoopbeslissingen dan rationele overwegingen. Daarom is
het voor een marketeer meer van belang te weten wat er in het lichaam van de
potentiële klant gebeurt dan wat er in zijn hoofd omgaat. De grootste
uitdaging van de marketeer is dan ook de marketinginspanningen meer in
overeenstemming te brengen met de (emotionele) behoeften van de doelgroep. Een
klant zoekt niet alleen producten en diensten die in objectieve zin waarde
toevoegen aan hun organisatie, maar dat ook in emotionele zin doen. Het is vaak
beweerd en er zit een goede kern van waarheid in: klanten willen zichzelf kunnen
vereenzelvigen met het karakter, de uitstraling en de status van de aanbieder
of het product van de aanbieder. De meeste klanten doen liever zaken met de
succesvolle marktleider dan met een kleine, onbeduidende speler die zich als
een grijze muis in de spelonken van markt voortsleept. Ook op productniveau
lijkt dit van toepassing. Klanten kiezen liever een spannend high-tech
oplossing of juist een superdegelijk product dan een product dat vlees noch vis
is. Er is nog zo’n beladen begrip dat vaak een rol speelt in het
marketing- en salesproces: ‘Gunning’. Er lopen nog steeds veel commerciële
mensen rond die te pas en te onpas roepen dat ‘het niet gaat om wat je kent,
maar om wie je kent’ of ‘het gaat niet om net werk, maar om je netwerk’. Het
valt niet te ontkennen: het verkoopproces is een menselijke aangelegenheid en
waar mensen werken, speelt emotie en gevoel een rol. Laten we één ding niet
vergeten: structurele aankoop van uw producten kan nóóit alleen het gevolg zijn
van het feit dat u het goed met (de inkopers van) uw klanten kunt vinden. Ten
minste zult u hen een goed alibi moeten verstrekken om hen te helpen hun
leverancierselectie te kunnen beargumenteren. Nog reëler is het om te beseffen
dat de inkoopprocedures tegenwoordig veelal dermate zijn geformaliseerd, dat
juist objectieve criteria steeds meer doorslaggevend zijn.
Als
men waar maakt wat tijdens het sales- en marketingproces is beloofd, dan is een
goede klanttevredenheid vaak het gevolg. Er zijn vijf factoren te noemen die in
hoge mate bepalen wat de klanttevredenheid is.
1.
Kwaliteit
2. Afspraken nakomen
3. Prijs
4. Service
5. Klantgerichtheid
2. Afspraken nakomen
3. Prijs
4. Service
5. Klantgerichtheid
Klanttevredenheid
draagt op lange termijn indirect bij aan verbetering van de resultaten. En is,
naast zaken als kwaliteit en prijs, een van de belangrijkste factoren die de
loyaliteit van klanten bepalen.
Neem
contact op voor uw groei: bedrukte tafelkleden, bedrukte
tafelzeilen,bedrukte vloerbedekking en tapijttegels, roll up display,
brochurehouders, bedrukte kubussen, textiel
schilderijen, fotobehang, foto posters, stoepborden, kliklijsten,
raamstickers, bedrukte vlaggen, bedrukte beachvlaggen,autostickers, beurs en showroom reclame,
spandoeken Heeft U in interesse in innovatieve reclame, fullcolourprints,
raamfolie, roldisplays, bedrukte spandoeken, fotoposters, bedrukking van uw
textiel en bedrukte tafelkleden ga dan naar www.reclameklik.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten